Trees Verwilligen |
|
||||
![]() ![]() |
DE SCHEPPENDE MENS OP WEG IN DE TIJD Lieve mensen, hier allemaal bijeen gekomen , in deze bijzondere ruimte, op dit bijzondere moment in de tijd. Ik vind het heel boeiend om samen met u te mogen nadenken over : wat is dat eigenlijk, een scheppende mens? In de lezing hoorden we, zagen we voor ons, hoe Elia, die vaak zo zwaar beproefd werd, een dood kind weer tot leven kon brengen. Hoe is dat mogelijk? Waar haalde hij die kracht vandaan? Kwam die kracht van God, had God hem iets heel speciaals gegeven, een gave? Nee, een mens weer tot leven
brengen is een godswonder. Leven en dood liggen in Gods hand. De scheppende mens echter,
heeft een grote gave gekregen, want nergens komt hij God zo nabij als
in momenten van scheppingskracht. Vaak heb ik gehoord en gelezen,dat de kunstenaar al werkende een soort van intermediair kan worden. Dat zijn persoon als het ware een opening wordt, een soort van instrument, waardoor iets veel Groters gestalte kan geven aan het werk in wording. Ik geef u enkele voorbeelden : Handel en Mozart, en nog vele andere hoogbegaafde componisten, schreven de meest complexe composities zonder een doorhaling. Alsof het zo naar buiten vloeide. Chagall, nadat hij had begrepen dat vóór hem nog geen enkele joodse kunstenaar etsen had gemaakt geinspireerd op de bijbel, maakte er in een klein jaar wel honderd. De inkt was nog niet droog van de eene prent of het volgende beeld drong zich alweer naar buiten. En er zijn legio voorbeelden dat het met andere schilders ook zo werkt. Dan heb je de schrijver Kader Abdolah. Met zijn prachtige boek het Huis van de moskee. Het begon als enkele zinnen die maar bleven rondspoken in zijn hoofd en een geweldige onrust veroorzaakten. Daarna, in een vlucht, schreef het boek zichzelf. Het vreemde was bovendien dat hij ( het betreft hier een familiegeschiedenis ) in zijn droom een hagedis-mensje ontmoette, die ook bij de familie wilde horen. Er bleek uiteindelijk, na grondig speurwerk bij de verre familie, echt een kind te hebben bestaan dat niet kon lopen maar zich voortbewoog als een soort hagedis. Had Kader Abdolah een ander poortje in de tijd opengedaan, in zijn droom? Weten we eigenlijk wel wat tijd is? Lang zijn we er vanuit gegaan
dat tijd een lineair gebeuren is en zonder deze aanname zou onze wereld
ook nauwelijks kunnen functioneren. Maar er zijn wetenschappers die
tijd zien als een holistisch gegeven. Misschien kun je de tijd wel vergelijken
met een soort spons, met kruisingen en onverwachte openingen waarin
je zomaar terecht kunt komen . Door associaties, door een geur, een
droom, een visioen… Het visioen van de marcherende
romeinse sodaten bijvoorbeld. Maar ook het Visioen van Het Nieuwe Jerusalem
dat Johannes op Phatmos mocht hebben en dat zoveel kunstenaars heeft
geïnspireerd. Misschien ziet de tijd er wel
ongeveer zo uit als het uitspansel op een prachtige juni-avond met miljarden
sterren en sterretjes die even lijken op te lichten en daarna weer doven. Tijd die is en die was en die
zijn zal. In de indiasche scheppingsverhalen ademt Shiva in en uit en werelden verdwijnen en verschijnen. In de joodse kabala was het
begin van de scheppingstijd nog een tijd die geen menselijke maar een
goddelijke tijd was en waarin God zijn eigen schepping nog wilde verbeteren,
hem terug nam en het opnieuw probeerde. Tijd had nog geen betekenis. Maar nu terug naar de scheppende mens en zijn eigen tijd. Want iedere tijd heeft zijn eigen geestelijke potentie en intentie : de tijdgeest. De tijdgeest wordt gevormd
door AL die mensen die dan leven. Door hun gedachten, door hun afwegingen,
door hun daden en door hun verlangens. Uit die tijdgeest komen patronen
tevoorschijn en die patronen werken weer in op de hele schepping. Kijk
maar naar onze milieuproblematiek. Maar die patronen werken ook in op
de individuele scheppende mens die iets groots tot stand brengt. Laten we, in dit licht, deze
ruimte waar we samenzijn eens bekijken. Dit prachtige kerkgebouw dat
al zoveel eeuwen heeft overleefd. Wat heeft de mensen bezig gehouden in die tijd? De tijd van het bouwen van schitterende stenen behuizingen voor God . Zelf leefden ze voornamelijk in houten bouwsels. De huizen van steen waren voor de zeer welgestelden. En dit Huis voor God moest echt nog wel iets anders worden. Waar kwam opeens, bijna uit het niets, die bouwkennis vandaan? Hoe wist men de onnoemelijk
grote problemen op te lossen, en dan nog wel op een wijze dat zelfs
wij, nu nog, daar van kunnen genieten? We weten het eigenlijk niet.
Wel weten we dat er kleine groepen bouwerlieden rondtrokken onderleiding
van zeer begaafde bouwmeesters.Wij weten ook dat er visionaire personen
hebben geleefd zoals bijv.de Abt Suger in Pariis , die de Kathedraal
van St. Denis deed bouwen. De eerste grote Kathedraal. En we weten ook
dat de mensen van die dagen vervuld waren van God en dat het verlangen
naar het hiernamaals een stevige bodem gaf onder het leven van
alledag dat meestal kort en zwaar was. Het verlangen , ik noemde het
al. Het verlangen is een sterke kracht, die ons voortstuwt, die ons
leven leidt,en die helpt ons doel te bereiken En dan is er natuurlijk nog de inspiratie, het aardse zusje van het verlangen. Het is niet moeilijk om te
bedenken wat de inspiratie was, die ten grondslag ligt aan dit gebouw.
Deze kerk met zijn hoge witte muren, zijn soberheid. Maar denk niet
dat het er, in die tijd, net zo heeft uitgezien. Het hele gebouw van
toen was vol van kleur. Overal kon je herkennen waarover je had vernomen
: de verhalen uit de bijbel, de profeten, de aardsvaders, de miracelen
en de heiligen en natuurlijk Onze Heer Jezus Christus en
zijn Goddelijke Vader en Moeder, Maria. Maar het werd pas echt feest in die kerk toen de ramen er in kwamen. Glas in lood. Gestold licht in allerlei diepe en hartverwarmende kleuren. Verlicht door de zon straalde je daar de beeltenis tegemoet van de Heilige Vrouwe, het kind op de arm, haar voet op het serpent. Zij die ons redt van de Grote Misleiding als we haar maar aanroepen. Of de Verrezen Christus, haar Zoon, omstraald door de mandorla. Een prachtig ovaal van stralen. De kunst van de glaseniers. Ooit per ongeluk uitgevonden omdat vochtig zand en enkele chemicaliën aan grote hitte waren blootgesteld. En dan komt er iemand, in de tijd, die daar niet achteloos aan voorbij gaat. Die opeens ziet, die mag zien, wat een mogelijkheden er wel schuilen in deze wonderlijke transparante stukjes . Die een Licht op gaat en die de eerste schreden zet op een weg die zou voeren naar ongekende betovering. Een Lichtdrager. Later zouden anderen de fakkel van hem overnemen. De kunst van het glas was geboren. Ook in onze St.Bavo kerk van
nu wordt de prachtige serene sfeer gedragen door het licht dat door
de grote vensters valt De massa van gelovige mensen had het project van deze kerk mogelijk gemaakt door hun materiele bijdrage. De materiele bijdrage was mogelijk gemaakt door hun grote verlangen. Ook in onze dagen wordt ons leven gedragen door onze verlangens . Zij bepalen uiteindelijk de weg die we gaan, de keuzen die we maken en waar we terecht zullen komen. We kunnen kiezen uit vele schitterende kleuren van mens zijn. We kunnen kiezen voor het eenvoudige glas en we kunnen het raam dichtmetselen. Kortom, WIJ zijn de scheppers van ons eigen leven. Jezus zei :” Het Koninkrijk
is in U lieden.” Hij zou wel eens bedoeld kunnen hebben
dat we door onze manier van kijken , en onze keuze ’s die wij maken
werkelijk ons eigen koninkrijk op aarde scheppen. De scheppende mens, dus, op
weg in de tijd. |
Ieder schilderij staat bloot aan vervuiling.
Overal zijn zwervende stofdeeltjes in de lucht die zich graag ergens
op vasthechten.
|
|||
|
Langevielesingel
72 - 4335 AC MIDDELBURG - tel. (+31) 0118 -
61 64 00 ![]() |
||||